Jeśli chodzi o owoce świeże sklep ze zdrową żywnością posiada ich zazwyczaj całe mnóstwo – od tych krajowych, po te najbardziej egzotyczne. Każdy owoc jest bowiem inny nie tylko pod względem wyglądu, ale również swojej wartości odżywczej, dlatego w zrównoważonej diecie nie powinno zabraknąć żadnego z nich. Wiele gatunków owoców trudno jest jednak zakupić „poza sezonem”, stąd osoby dbające o zdrowe odżywianie często zastanawiają się: co jest lepsze – owoce świeże czy owoce suszone?

Zalety świeżych owoców

Świeże owoce to doskonała, zdrowa przekąska, baza do koktajli czy dodatek do deserów, a nawet dań wytrawnych. Powinniśmy spożywać je przede wszystkim na surowo, ale wiele z nich doskonale zasmakuje nam także po ugotowaniu lub upieczeniu. Zaleca się zjadanie owoców ze skórką, gdyż to w niej znajduje się najwięcej błonnika pokarmowego, witamin i minerałów. Świeże owoce zawierają także od 85 do 95% wody, co oznacza, że bardzo dobrze nawadniają nasz organizm i zawierają niewiele kalorii. Odpowiednio dobrane powinny znaleźć się w diecie osób odchudzających się lub próbujących oczyścić swój organizm z toksyn – najlepszy będzie tutaj grejpfrut i pozostałe cytrusy.

świeże owoce jak jeść

 

Wartości odżywcze świeżych owoców

Świeże owoce poza dużą ilością wody zawierają także węglowodany, sole mineralne, witaminy oraz błonnik. Ich zawartość różni się w zależności od rodzaju owoców, dlatego warto dostarczać swojemu organizmowi zarówno te bardziej słodkie owoce, jak banany czy winogron, jak i te bardziej dietetyczne, jak jabłka czy pomarańcze. Błonnik obecny w świeżych owocach usprawnia procesy trawienne i reguluje wypróżnianie, zwalczając takie dolegliwości, jak wzdęcia czy zaparcia. Z kolei zawarte w nich witaminy i sole mineralne przeciwdziałają zakwaszaniu organizmu, wpływają korzystnie na wygląd skóry i pomagają w walce z nadciśnieniem. Na szczególną uwagę zasługują obecne w świeżych owocach karoteny, witamina C oraz flawonoidy, czyli naturalne przeciwutleniacze, które chronią nasz organizm przed działaniem wolnych rodników, spowalniając procesy starzenia.

Świeże owoce czy suszone owoce?

Jeśli chodzi o zawartość soli mineralnych, błonnika i witamin owoce świeże i suszone pozostają na podobnym poziomie. Różnice między nimi pojawiają się dopiero przy uwzględnieniu ich kaloryczności i zawartości wody. Owoce suszone to skoncentrowane porcje owoców świeżych, pozbawione większości wody, lecz zachowujące pełnię ich składników odżywczych. Są dzięki temu mniejsze objętościowo, ale znacznie słodsze i bardziej kaloryczne, dlatego warto stosować je w swojej diecie z większym ograniczeniem niż produkty świeże. Zarówno jeśli chodzi o owoce suszone, jak i o świeże owoce sklep powinien dostarczać konsumentowi informacji na pochodzenia produktu, co jest niezwykle ważne dla osób, które pragną sięgać wyłącznie po owoce ekologiczne. W dobrze zbilansowanej, zdrowej diecie nie powinno zabraknąć ani owoców świeżych, ani suszonych. Warto jednak pamiętać, że tych pierwszych powinniśmy jeść znacznie więcej niż tych drugich przez wzgląd na ich zawartość kaloryczną.

Świeże owoce kupicie na stronie: https://biogo.pl/swieze-owoce

Author